Délután négy óra.
Az asztalon a matekfüzet, egy ceruza és egy gyerek előtte, aki minden is csinál, csak nem a házit.
A házi feladatból percek alatt kötélhúzás lesz.
„Kérlek, csak egy feladatot, csak egy sort!” – mondom.
Ő sóhajt, elfordul, dobol a ceruzával, majd kimondja a mondatot, amitől bennem mindig elpattan valami:
„Nem bírom, anya, unom.”

Tizenkét éve élem ezt.
Minden délután újra és újra.
A fókuszért harcolunk. Néha csendben, néha könnyek között.

De az évek alatt megtanultam valamit.
Nem lehet akaratból fókuszt építeni.
Nem segít a szigor, sem a könyörgés.

Ami segít: játék, mozgás, kapcsolat, rövid szakaszok és öröm.
Ezek azok a dolgok, amiket újra és újra látok működni – nemcsak a fiamnál, hanem más ADHD-s gyerekeknél is.

Most összeszedtem azt az öt dolgot, ami valóban segít a figyelem fejlesztésében.
Olyan dolgokat, amik nem harcról szólnak, hanem együttműködésről.

Az ADHD-s gyerekek agya másképp működik: több inger kell nekik, gyorsabban váltanak, és nehezebben szűrik ki a zavaró tényezőket.
De a fókusz fejleszthető – ha jól választjuk meg az eszközöket.

Íme 5 kipróbált dolog, ami valóban segíti az ADHD-s gyerekek fókuszát.

1. Mozgás előtte – nem jutalomként, hanem alapként

A mozgás az ADHD-s gyerek agyának üzemanyaga.
Sok szülő azt hiszi, hogy ha a gyerek túlmozgásos, akkor mozgást kell megvonnia, pedig pont az ellenkezője igaz.
A mozgás során a szervezet dopamint és noradrenalint termel – ez a két anyag felelős a fókuszért és a mentális éberségért.

Mielőtt leültök tanulni, érdemes 5–10 percet mozgással indítani.
Nem kell bonyolult dologra gondolni: ugráljatok, táncoljatok, fussatok körbe a lakásban, dobd vissza neki a labdát tízszer.
Ezek az apró mozdulatok beindítják az idegrendszert, és a gyerek agya „bekapcsol” a figyelemre.

A mozgás előtti szokás ne jutalom legyen, hanem természetes előkészítés.
Ha a test felébred, az agy is éberebb lesz.
Egy kis mozgás mindig jobb, mint tíz perc vita.

2. Rövidebb szakaszok – több sikerélmény

A hosszú, monoton feladatok az ADHD-s gyerekek számára kimerítőek.
A figyelemük nem bírja el a 30–40 perces koncentrációt, mert az agyuk gyorsabban vált és több ingerre vágyik.

Ezért működik jobban a rövid, szakaszolt tanulás.
Oszd a feladatokat 10 perces blokkokra, és tartsatok közöttük 2–3 perc aktív szünetet.
Álljatok fel, nyújtózzatok, igyatok vizet, mozogjatok egy kicsit.

A kulcs a sikerélmény.
Ha a gyerek látja, hogy „ezt meg tudtam csinálni”, sokkal könnyebben ül le újra.
Készíthetsz ehhez kis táblát vagy jelölőlapot, ahol pipálhatja, hogy hány blokkot végzett el.
Ez vizuálisan is segíti a motivációt.

A rövid szakaszok nemcsak a fókuszt növelik, hanem csökkentik a stresszt és a szülő-gyerek közötti feszültséget is.

3. Érdekes, vizuális és játékos feladatok

Az ADHD-s gyerek agya a kihívásra ébred fel.
Ha valami unalmas, elveszíti az érdeklődését – nem azért, mert nem akar figyelni, hanem mert egyszerűen nincs elég inger.
Az agya izgalmat keres.

Ezért van óriási ereje a játékos, vizuális és kreatív feladatoknak.
Rajzoljatok, színezzetek, használjatok matricákat, tárgyakat, mozgást – bármit, ami bevonja.
A játékos feladatok közben az agy dopamint termel, így természetes módon növeli a figyelmet.

Éppen ezért született a Fókuszkaland is.
84 oldalnyi mesés, színes, kalandos feladat, ami nem tűnik tanulásnak.
40 küldetés, amiben a gyerek hős lesz – és közben észrevétlenül fejlődik a fókusza, az önszabályozása és az érzelmi stabilitása.
A titok abban rejlik, hogy a figyelem nem cél, hanem mellékhatás lesz.

4. Pozitív visszajelzés – azonnal és konkrétan

Az ADHD-s gyerekek számára az időérzékelés és az önértékelés másképp működik.
Ha csak a végén kapnak dicséretet, az számukra szinte láthatatlan.
Nekik azonnali, konkrét megerősítésre van szükség.

Ne mondd csak azt, hogy „ügyes voltál”.
Mondd inkább:
„Tetszett, ahogy végig csináltad, még amikor nehéz volt.”
„Most jobban figyeltél, mint tegnap. Ez hatalmas előrelépés.”

Az agy az ilyen típusú dicséretet dopaminnal jutalmazza – ugyanaz az anyag, ami a figyelmet is erősíti.
A pozitív visszajelzés tehát nem csak kedvesség. Ez fókusztréning.

Ha a gyerek érzi, hogy látod az erőfeszítését, nő az önbizalma, és sokkal hamarabb tér vissza a figyelme, amikor elkalandozik.

5. Közös élmény – ne legyen a tanulás magányos

Sok ADHD-s gyerek küzd azzal, hogy a tanulás közben magára marad.
A csend, a feladatlap, az asztal – mind elválasztja őt attól, ami számára fontos: a kapcsolódástól.

A fókusz viszont kapcsolaton keresztül éled újra.
Ha ott vagy mellette, ha együtt nevettek, ha nem érzi, hogy egyedül kell küzdenie, az agya sokkal könnyebben ráhangolódik a feladatra.

Tanuljatok együtt.
Ülj mellé, olvass fel egy mondatot, légy a segítője, ne a fegyelmezője.
Adj neki választási lehetőséget: „Most a piros vagy a zöld ceruzával írsz?”
Ez apróságnak tűnik, de hatalmas különbséget jelent.

A közös tanulás biztonságot ad, és abból a biztonságból születik meg a figyelem.
A fókusz nem mindig önfegyelem kérdése. Gyakran kapcsolat kérdése.

+1 TIPP: A fókusz is lehet játék

A figyelem fejlesztése nem kell, hogy kényszer, szidás vagy vita legyen.
Lehet nevetés, mozgás, mese és közös felfedezés is.

Pont erre született a Fókuszkaland.
Egy játékos, mesés feladatgyűjtemény 5–12 éves ADHD-s és ADHD-jellegű gyerekeknek.
82 oldal, 40 küldetés, tele mozgással, érzelmekkel, kihívásokkal.
Napi 5–15 perc elég, hogy a gyerek megérezze, milyen jó érzés fókuszálni – saját tempóban, stressz nélkül.

👉 Fedezd fel a Fókuszkalandot itt:

https://adhdninja.podia.com/fokuszkaland-pdf
A fókusz is lehet szupererő. Csak más út vezet hozzá. 🌿

Fókuszkaland

A Fókuszkaland egy 84 oldalas, mesés feladatgyűjtemény 5–12 éves ADHD-s és nehezen fókuszáló  gyerekeknek.
40 rövid, játékos küldetés segít fejleszteni a figyelmet, a fókuszt és az érzelemszabályozást.
A gyerek hőssé válik a saját kalandjában, nem feladatot csinál, hanem játszik és nevet.
Elérhető azonnal letölthető digitális vagy spirálozott nyomtatott formában.

4 490 Ft-tól

fókuszkaland adhd gyerek